Tuesday 24 March 2015

Mengapa Kita Dipilih?


"Kenapa aku? Aku tak layak pegang jawatan ni!"

"Dah takde orang lain ke nak jadi naqib/naqibah? Kenapa aku jugak yang diambil?"

"Aku rasa aku perlu tumpukan kepada pelajaran. Aku perlu keluar daripada BADAR."


Dialog ini biasa kita terdengar daripada corong mulut seseorang yang memegang jawatan sebagai seorang naqib atau naqibat di sekolah. Mungkin ada masalah. Mungkin juga terlalu banyak ujian yang ditimpa mereka sehingga mereka rasakan yang mereka tak perlu untuk memegang jawatan tersebut dan meneruskannya. Mungkin juga nilai-nilai agama dalam diri mereka semakin pudar kerana tidak berusaha untuk menggilapnya dengan ibadah kepadaNya.

Siapa tahu? Pelbagai masalah yang menimpa kita. Mungkin golongan seperti itu, mempunyai masalah yang sedemikian rupa. Menjadikan mereka lemah dan ingin mengambil jalan mudah untuk keluar daripada sebarang masalah.

Kita perlu tahu. Mengapa kita dipilih?

Firman Allah swt yang bermaksud,

"Dan tidak Aku jadikan manusia itu melainkan untuk menjadi khalifah atas muka bumi ini."

                                                                                           (Surah Al-Baqarah : 30)

Allah swt menjadikan kita di dunia ini adalah untuk mentadbir alam yang Dia sendiri yang menciptanya. Di situ kita dapat lihat yang Allah swt menaruh kepercayaan kepada kita untuk mentadbir dunia ini. Maka, mengapa kita ingin mensia-siakan kepercayaan yang Allah berikan kepada kita?

Tugas sebagai seorang khalifah itu ialah amanah yang besar kepada kita sebagai hambaNya. Kita perlu berusaha bersungguh-sungguh supaya bumi yang kita pijak dan langit yang kita megah ini sentiasa disinari dengan cahaya Islam. Jika bukan kita yang mengusahakannya, maka siapa lagi? Siapa lagi yang menginginkan cahaya Islam tersebar meluas? Adakah kita ingin membiarkan jahiliah terus meraja? Memamah pemikiran kita sedikit demi sedikit daripada kefahaman agamaNya?

Kita perlu faham. Mengapa kita dipilih?

Suasana di alam persekolahan tidak sama dengan suasana masyarakat luar. Hidup dalam masyarakat luar sangat banyak ujian dan juga dugaan. Ujian dan dugaan yang memerlukan kita jalani latihan. Maka kita perlu memahami yang tugas sebagai seorang naqib atau naqibat di sekolah merupakan hanya satu jawatan. Jawatan untuk kita berlatih bagi menghadapi cabaran dalam masyarakat apabila kita keluar kelak.

Kita perlu biasakan diri kita dengan hidup dalam berorganisasi. Kerana dalam organisasi pasti akan ada masalah. Tipulah jika saya katakan yang sesuatu organisasi itu haluannya sentiasa mudah tanpa cabaran dan masalah. Setiap organisasi pasti menghadapi perkara tersebut. Cuma, pengurusan dalam organisasi tersebut yang menentukan haluan mereka mudah atau sebaliknya.

Ujian yang dihadapi dalam organisasi, ujian yang dihadapi organisasi terhadap masyarakat sekolah, ujian kita yang merupakan ahli kepada organisasi. Semuanya adalah suatu latihan untuk kita bagi menghadapi cabaran dalam masyarakat kelak.

Ujian yang dihadapi dalam BADAR, ujian yang dihadapi BADAR terhadap masyarakat sekolah, ujian kita yang merupakan ahli BADAR. Semuanya adalah suatu latihan untuk kita sebenarnya.

Latihan untuk menjadikan kita seorang muslim yang ohsem. Pada pandangan ibu bapa, pada pandangan rakan-rakan, pada pandangan para guru, pada pandangan masyarakat, dan penting sekali pada pandangan Allah swt.

Firman Allah swt yang bermaksud,

"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan dimasukkan ke dalam syurga sedangkan kamu belum diuji seperti mana orang-orang terdahulu sebelum kamu?"

                                                                                                 (Surah Al-Baqarah : 214)

Jangan kita leka. Jangan kita lupa. Dengan kesenangan yang ada. 

Kesenangan tidak sentiasa datang. Kadang ia boleh juga pergi.

Air yang sedikit berada dalam bekas jika dimasukkan susu dalam kuantiti sedikit sudah cukup untuk memaniskan air tersebut. Namun jika air itu tiba-tiba ditambah dengan lebih banyak, adakah susu itu masih lagi manis? Sudah tentu tidak.

Maka, tambahlah susu itu lagi. Sehingga sentiasa manis. Seperti rupa dan namanya.

Hakikat yang perlu kita fahami.

Naqib atau naqibah itu hanyalah jawatan. Jawatan yang kita pegang di sekolah. Kita keluar sekolah maka tamatlah jawatan yang dipegang itu. Adat katanya. Namun, bukan itu yang kita inginkan. Kita perlu menjadikan jawatan tersebut sebagai satu medan untuk kita menyebarkan kefahaman Islam kepada masyarakat sekolah. Kita juga boleh menjadikan jawatan tersebut sebagai asbab untuk sentiasa berakhlak mulia dan berdisiplin di sekolah yang mana asbab itu menjadikan kita terbiasa dengan peribadi mulia yang kita praktikkan.

Oleh itu, kembalilah berfikir. Tugas ini adalah untuk kita juga. Tugas ini juga adalah untuk membantu agama Allah swt. Apabila kita membantu agama Allah, maka Allah akan membantu kita.

Istiqamah..Jati diri...
Teruskan risalah nabi...
Mulia, hidup dan mati...
Pejuang takkan berhenti...

                                                                                                     


1 comment: